dimarts, 28 de març del 2023

El martiri de l'AP7

Divendres passat la Generalitat de Catalunya i el Servei Català de Trànsit van presentar el seu pla (un de nou, i ja no sé quants en porten..) pensat per a reduir la sinistralitat a l'AP7, l'antigua autopista de peatge. 

La veritat és que una vegada vistes les mesures que proposen els "experts",  he de concloure que, o els nostres gestors no tenen ni idea seriosa del que passa en aquesta via o no en són usuaris (jo la faig servir un mínim de dues vegades per setmana des de temps tan inmenorials que ni recordo), o ens prenen per idiotes (és força habitual que els nostres polítics es pensin que ho som, o que ens empassem acríticament moltes de les barbaritats amb les que ens regalen) o són directament incapaços, per utilitzar una paraula políticament correcta.

La meva conclussió, fruit de la recerca empírica casolana i d'un principi bàsic en ciència que és la observació i l'estudi de les causes i els seus efectes, és que els nostres gestors estan afectats per una barreja d'ignorància/estultícia, arrogància (per això ens prenen per estúpids) i incapacitat.

No costava pas gaire inferir que, una vegada retirats els peatges d'una via que tenia trams entre els més cars d'Espanya i Europa, l'afluència de vehicles a l'AP7 s'incrementaria de forma exponencial. I que això tindria efectes col·laterals.

Efectivament, el trànsit per aquesta via una vegada eliminats els peatges s'ha incrementat en promig un 30%, però la de vehicles pesats ho ha fet un 40%. El pla presentat la setmana passada consta de 20 actuacions, algunes d'elles d'una imaginació portentosa, com ara "mesures de gestió del trànsit i seguretat viària consistents en la laminació i homogeneïtzació del tràncit, gestió de la velocitat a les interseccions i aumentar la capacitat viària en trams d'alta sinistralitat". Tot això combinat amb controls de tots tipus, fins i tot amb mitjans aeris.

Em trec el barret per tanta genialitat inútil, aixo sí, molt ben expressada. El gabinet de premsa i els lingüistes del SCT deuen ser de primera divisió.

El principal problema és que quan no s'enten (o no es vol entendre) la magnitud de la tragèdia i les causes de la mateixa s'apliquen pegats que no serveixen per a res. 

Una de les mesures que està en vigor des de fa temps, per exemple, és la limitació de la velocitat a la B-30 (que pateixo cada setmana en el trajecte Girona Est-Valls) a 100 km. per hora en comptes de 120. És una broma de mal gust. A partir de 3/4 de 7 del matí, tant en el tram sud com en el nord, és impossible anar a més de 30 ó 40 kilòmetres per hora. La via està absolutament col·lapsada, repto a qualsevol conductor que intenti anar més de pressa. Ni en el millor dels somnis. De fet fa poc vaig enviar una foto a uns amics d'un grup de whatsApp amb la velocitat del primer tram (fins a Cerdanyola del Vallès): 17 kilòmetres per hora.

El que ha succeït aquí, ras i curt, és que hem passat de tenir una via ràpida d'alta capacitat molt segura a tenir una via lenta, col·lapsada pels camions i generadora d'accidents. De gener a juny del 2022 es van registrar 17 morts (un 20% del total de Catalunya) més que triplicant les víctimes del 2019.

No poden entendre els nostres polítics que l´única manera de restaurar la funcionalitat de l'autopista com a via segura d'alta capacitat és retornar al pagament? Qualsevol altra mesura serà un simple pegat que no funcionarà. A què esperen els polítics a retornar al peatge, aplicat aquesta vegada en forma de vinyeta, per exemple? No poden entendre els polítics que d'allò que és gratuït  no té cap valor per a moltíssima gent (especialment per aquells que no paguen impostos a l'Estat com ara els milers de conductors de camions de països d'Europa de l'Est que abans passaven per la Nacional II)?

Els prometo que si hi hagués un partit polític que posés al seu programa electoral la restitució del pagament, els votaria (VOX exclòs, naturalment).

Però és clar, veient el nyap que els nostres gestors estan fent a la C-66, al tram de carretera que va de Banyoles a Besalú, en comptes de completar l'autovia que és la única opció intel·ligent i raonable estan construint una vergonya que anomenen "2+1" en una obra que fa una eternitat que dura -i que vist com està quedant, ja anticipo que serà una altra via d'alta accidentalitat-, no m'estranya que les solucions a la sinistralitat de l'AP7 siguin els radars, els drons, la vigilància reforçada i la limitació de velocitat. 

Increïble, però em sento tornant a marxes forçades a aquell estat de "Català emprenyat" del que fa anys s'en parlava tot sovint, i en aquest cas i en alguns d'altres no tinc clar que el culpable sigui sempre Madrid...

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada