dilluns, 27 de març del 2023

El fenòmen de la Kings League

He d'admetre que em declaro fervent admirador de Gerard Piqué, com a empresari, com a futbolista i com a provocador (excloent tal vegada la part de l'enfrontament mediàtic amb la seva ex-dona, que m'hi sobra). Amb el que va succeir ahir al Camp Nou, com a culminació d'un projecte just acabat d'endagar, no puc fer altre que treure'm el barret per la seva genialitat.

La seva empresa, Kosmos, ha començat a fer-se notar en el món de l'esport i l'entreteniment, perquè d'això va el que està fent Gerard Piqué, de fusionar esports, tecnologia i entreteniment, i a fe que ho està aconseguint.








En Jordi Basté a RAC1 li ha dedicat avui el seu "Davantal" de les vuit del matí, perquè no és obvi que algú, amb una competició de la que molts dels que tenim més de cinquanta anys no havíem sentit a parlar fins fa quatre dies (excepció feta dels que tenim adolescents esportistes a casa), la Kings League -un invent agosarat de Piqué i el Youtuber Ibai Llanos- hagi estat capaç de muntar un espectacle que va reunir ahir, atenció que és aviat dit, 92.500 persones al Camp Nou, per celebrar la final d'un campionat de futbol que, en termes purament futbolístics, podríem perfectament anomenar, "de costellada". L'arribada amb helicòpter dels protagonistes al Camp Nou, el show i els focs artificials formen part de tot l'espectacle en el que a més a més del president del Barça, Joan Laporta, hi va assistir el president de la Generalitat.

Piqué, hàbil observador de la realitat que l'envolta i empresari astut, desafia les regles del "establishment" organitzant en un temps rècord una competició de futbol 7 (set jugadors per equip) amb algunes regles de joc inventades (i que el públic va poder votar abans de l'inici de la competició), que ha conseguit no tan sols la participació de 12 equips també inventats amb noms tan agosarats com Porcinos FC o Aniquiladores FC, sino també la involucració d'antics jugadors de futbol professional com  Ronaldinho, el Kun Agüero o Iker Casillas i l'esponsolització d'empreses líders com ara Xaomi, Crupa, Infojobs, Spotify, Adidas o McDonalds.

La final d'ahir, transmesa en streaming per YouTube i Twitch van aconseguir una audiència espectacular, estratosfèrica, de fins a 2 milions d'espectadors. Però és que els partits de la Kingsleague tenien audiències mitjanes de més de 450.000 persones, que ja li agradaria tenir a les plataformes Dazn o Movistar+ quan retransmeten, per exemple, un Elx-Almeria, de La Liga.

Com s'explica un fenòmen com aquest, gestat en un periode de temps curtíssim? Doncs una de les claus rau en la capacitat de Piqué i del seu equip d'interpretar el que agrada a la generació d'entre 10 i 30 anys. Una combinació de tecnologia, immediatesa, interactivitat, gosadia, creativitat i diversió. Una manera diferent de veure futbol. Va ser Albert Einstein qui va dir que per a obtenir diferents resultats calia fer les coses diferents, doncs bé, Piqué aplica aquest principi fil per randa.

Ha detectat amb encert que entre els més joves, veure com a espectadors passius un partit de futbol que dura 90 minuts més la mitja hora de mitja part a la que cal afegir el temps afegit, valgui la redundància, ha deixat de mantenir el seu interès. "Innovacions" com la del VAR, que fa que el futbol professional hagi esdevingut molt més avorrit i mancat de ritme, no ajuden precisament a augmentar l'interès dels més joves, més aviat al contrari. Ho veig amb el meu fill petit, bon futbolista i espectador de futbol: no aguanta un partit sencer sense perdre interès i acabant al mòbil, que no sigui dels cinc primers equips de la competició.

Ha entès que la interactivitat, l'espontaneïtat i unes regles de joc que fan que els partits siguin curts, intensos i abundants en espectacle, són la clau per a retenir l'atenció dels nous consumidors.

L'inclassificable i egocèntric president de La Liga de futbol, Javier Tebas, mig en broma, va desitjar sort a Gerard Piqué, sense prendre-se'l gaire seriosament. Temps al temps. La Kings League, com el futbol femení i com tantes i tantes altres novetats a les nostres vides quotidianes, ha vingut per a romandre. 

De fet, de cares a la temporada vinent ja hi ha anunciada una Queensligue, la competició femenina i la Prince Cup, una altra competició per a adolescents. Tebas, Infantino, aneu-vos preparant...ha nascut una nova estrella al firmament de la galàxia futbol que encara que ho negueu, us farà la competència i us treurà una (bona) part del vostre atractiu.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada