dimarts, 3 d’octubre del 2023

Els misteris sobre la polèmica multa de trànsit a l'Alcaldia de Palamós

Sóc palamosí de naixement, la meva residència "oficial" és a Girona i dormo bona part de l'any a d'altres indrets del planeta Terra i em considero ciutadà del món. Malgrat això però, em sento palamosí de socarrel (poble on hi tinc arrels, records d'infantesa i joventut i familiars i amics, que és tot el que cal per sentir-se d'algun lloc) i com a tal, m'enutgen els relats que embruten el poble. Sobre tot si la polèmica es podia haver evitat. És el cas que ens ocupa. La misèria humana (perquè aquí estem parlant de sentiments viscerals i molt atàvics) ha convertit un cas que gairebé no seria ni anecdòtic en un casus belli que ha omplert els mitjans de comunicació durant dies.

Com gairebé sempre, les polèmiques, malentesos, odis viscerals, atacs personals i peticions -contundents- de dimissió, es produeixen la majoria de les vegades més per un problema de formes que no pas de fons. 

Es el cas que ens ocupa: la polèmica generada per la multa a un cotxe sense identificacions exteriors de la policia municipal de Palamós que conduïa l'aleshores regidor de mobilitat de l'Ajuntament de Palamós, Alfons Bartolomé, i que va ser multat per excés de velocitat a la C-31.

El cas, del que molts de Vostès hauran sentit parlar, és veritablement de jutjat de guàrdia, però no tant pels fets (ridículs en termes absoluts) com per la gestió informativa que n'ha fet l'alcaldia en general i l'alcalde Lluís Puig en particular (pèssima), i per la reacció de l'oposició (lamentable), demanant la dimissió de l'alcalde. 

En concret la regidora de Som-hi per Palamós i antiga alcaldessa, Teresa Ferrés, demana la dimissió per (literal): "haver mentit durant dos anys i haver causat perjudicis personals i reputacionals al consistori palamosí". Em sembla del tot lamentable una argumentació tan mancada de substància, que no fa altra cosa que refermar-me en la idea de la mediocritat que impera a les nostres institucions.

Anem a pams i describim els fets provats. Bartolomé va agafar un cotxe oficial de l'Ajuntament, se suposa que per a fer una gestió oficial relacionada amb el càrrec que ocupava en aquell moment. M'inclina a pensar-ho el fet que de copilot al cotxe hi anava l'alcalde Puig. Tot i que cal arribar fins al final, és raonable pensar que no anaven de festa amb un cotxe oficial de l'ajuntament. 

El vehicle va ser multat per circular a 111 kilòmetres per hora en un lloc on el límit de velocitat, diuen els radars de la DGT, és de 80 per hora (sé exactament el punt kilomètric perquè m'ha enxampat a mi, despistat, més d'una vegada). Home, és una infracció, certament, però no és cap drama en circumstàncies de conducció normal. Els puc relatar amb pèls i senyals els punts del carnet que he arribat a perdre per excés moderat de velocitat i els dos cursos de recuperació de punts que he hagut de fer al RACC per arribar perillosament a la xifra de zero punts al meu carnet de conduir. I no per això em considero un delinqüent. No anava begut, no he posat mai en risc la seguretat de ningú. Demanar la dimissió per això (un cop la sanció ha estat pagada) em sembla tan vital com pentinar el gat.

Ara bé, tota la història em suscita un munt de preguntes que cap de les rodes de premsa que s'han fet fins ara m'han aclarit i això, com deia el dissabte passat a un bon amic palamosí amb el que vaig coincidir en un casament, i que va ocupar càrrecs de responsabilitat política a l'antic consistori, em genera un cert malestar. 

Tinc moltes preguntes sense resposta, i com a palamosí, m'agradaria que algú em contestés:

  • Per què algú agafa un cotxe oficial de l'Ajuntament de Palamós i no s'apunta conductor i ocupants, hora en què l'agafen, hora prevista de retorn i motiu de la utilització? (A la meva empresa un fet com aquest hauria estat constitutiu de sanció i possiblement d'un comiat procedent). 
  • Quin cos de policia té uns protocols o uns procediments tant de Burkina Fasso?
  • Si no hi ha protocols que regulin la utilització de vehicles públics a l'Ajuntament de Palamós, és greu, molt greu. Però si n'hi ha i no es van respectar perquè era un regidor qui agafava el cotxe, molt pitjor. Jo hauria començat a fer rodar caps.
  • Per què Alfons Bartolomé i Lluís Puig, quan es fa públic l'afer de la multa amb conductors no identificats i els acaben identificant no surten immediatament i confessen la veritat i l'Alfons Bartolomé, com a conductor enxampat no confessa la veritat urbi et orbe?
  • Per què no paga la multa el mateix dia que la DGT envia la foto despixelada en la que es reconeix el conductor del vehicle? L'ha acabat pagant amb recàrrec, escarni, sospites i malestar. Una multa ordinària de 150€ ha acabat esdevenint una sanció de 900€.
  • Per què Lluís Puig, de forma incomprensible i indigna diu que no recorda si anava al cotxe aquell dia? Si té una memòria tan curta probablement no mereix ser alcalde i si menteix en això, doncs francament tampoc. No per mentider, sinó per beneit.
  • Per què un policia municipal acudeix a una entrevista a la ràdio municipal de Palamós i comença a esquitxar merda en un afer que està sota investigació interna?
  • Per què la oposició vol aprofitar un fet tan menor per a reclamar contundentment una dimissió? S'avorreixen o estan desesperats per manar?
Massa preguntes i cap resposta convincent. No per demanar la dimissió (avui, en aquesta cultura d'odi en la que vivim instal·lats es demana la dimissió per apagar una cigarreta i tirar-la a la vorera) però sí per a demanar explicacions, i moltes, i per pensar-se molt bé a qui votar a les properes eleccions.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada