dissabte, 24 d’octubre del 2015

L'estúpid canvi d'hora, una vegada més

Algú hi hauria de posar sentit comú. Els xinesos, que no sé si són intel·ligents, però el que si sé és que són molt llestos, no la canvien mai l'hora...Deu ser que a ells no els interessa gaudir d'aquests tant extraordinaris estalvis que ens possibilita el canvi d'horari.

Aquesta setmana era als Països Bàltics per qüestions professionals i m'explicaven que a Letònia, hi ha hagut una massiva resposta a una pregunta del govern demanant l'opinió dels ciutadans sobre el canvi d'hora. El resultat ha estat aclaparadorament contrari al canvi horari, i ara el govern letó té una papereta important sobre la taula perquè no saben què han de fer. La pregunta no era vinculant, sembla, però no fer cas als ciutadans no és precisament un missatge de bon govern. Altrament, no canviar l'hora i que tots els veïns, particularment Lituània, Estònia, Finlàndia, Suècia i Rússia ho facin, genera uns problemes logístics importants.

Això em recorda els embolics horaris entre els habitants de Pontevedra i els de la regió de Porto. Per una estúpida raó administrativa (franquista), Galicia (o Extremadura) i Portugal estan en fusos horaris diferents, i entre veïns, genera situacions kafkianes (al final, és clar, a tot s'acostuma l'ésser humà, però pels que no hi van sovint, és una trastada).

En fi, em deien els meus col·legues lituans "el diumenge a les quatre de la tarda serà fosc,...el país sencer és deprimeix".

I els estalvis? On són els maleïts estalvis? Voldria conèixer un sol argument racional i quantificat amb mètodes que jo mateix pogués avaluar i jutjar-ne la sensatesa, que em justifiqui què estalviem i en base a quin criteri. Electricitat? Algú s'ho creu? Potser en una societat pagesa de principis del Segle XX ho podria arribar a mig entendre, però al Segle XXI en una societat industrial i de serveis? Puc garantir que fa molts anys que em dedico a les finances i les factures energètiques de tots els llocs on he treballat són sempre d'imports similars, descomptant és clar, l'efecte calefacció, que res té a veure amb el canvi horari.

La Univesitat de Califòrnia té diversos estudis molt ben fets que demostren que no hi ha estalvi energètic.

Per què doncs, tanta tonteria? Només se m'acudeixen dues respostes...o bé inèrcia o bé estupidesa. I clarament jo em decanto per la segona, per què tal com afirmava Einstein "només hi ha dues coses infinites: l'Univers, i l'estupidesa humana".....

En fi, com a mínim queda el dret a la protesta....

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada