dimecres, 26 de desembre del 2012

El futur de la premsa impresa

Llegeixo als mitjans (escrits) que l'edició impresa de la revista Newsweek, tot un clàssic del gènere, una revista amb la que han après l'idioma milers d'estudiants estrangers durant anys i anys, deixarà de publicar-se en format paper a partir de gener de 2013, és a dir, la setmana vinent. Òbviament, els motius que al·lega l'editor no són altres que els econòmics; sembla que la revista acumula pèrdues de més de 3.000 milions de dòlars, per les raons ja arxiconegudes: disminució continuada de la publicitat, i increment de costos fixes. La desaparició de la versió impressa porta associada, és clar, una substancial disminució del número de llocs de treball (més o menys un 50%).
 
Aquesta notícia s'afegeix a una altra de tant alarmant com la primera, l'edició europea del Financial Times, que s'edita des de Frankfurt, també desapareix dels quioskos i llibreries, per a mantenir-ne només l'edició digital (òbviament, de pagament). Les raons són també estrictament econòmiques.
 
Això no és altra cosa que un avançament dels grans canvis que esperen el món editorial i que veurem en els propers mesos i anys. Les edicions de paper dels diaris, tal com els coneixem actualment, tenen els anys comptats. En quedaran molt pocs i tindràn tirades molt més reduïdes. La premsa esdevindrà xarxa, i a la xarxa (un món gairebé instantani), l'ofici de periodista s'haurà de reinventar, per a tornar al món del periodisme d'investigació, al de verificació, al de recerca. En certa manera serà un retorn a l'origen però des d'un mitjà suport totalment diferent.
 
A tot això, les edicions digitals de les principals capçaleres, encara a hores d'hara parcialment gratuïtes, passaran a ser progressivament de pagament. Quan el nivell de subscriptors digitals s'acosti a una tercera part del que tenen en suport paper aleshores començaran les migracions de forma molt ràpida, i el mitjà paper quedarà com a un suport que tendirà a la residualitat, tot i que mai no acabarà desapareixent.
 
D'altra banda, l'extraordinària penetració de les tablets i els suports digitals per a la lectura de llibres, que creixen exponencialment, en comparació amb els llibres de paper, farà també que en pocs anys veiem una gran transformació de les llibreries. Així va passar amb les botigues de discos i les agències de viatges, així passarà amb la majoria de llibreries.
 
 
 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada