divendres, 7 de gener del 2022

Els reis mags de Girona

Jo diria que l'arribada dels Reis d'Orient és una celebració que si bé tal vegada és la nit més esperada de l'any pels nens no deixa de ser un esdeveniment molt esperat pels adults. La cavalcada de reis és en qualsevol cas un esdeveniment màgic. 

Primer quan els nens són petits, que m'atreviria a dir que, com a pares, ens feia més il·lusió que als propis nens. I ja de grans, quan els nens ja no són nens, ni tan sols adolescents sinó joves, ens continua agradant presenciar les cavalcades, segurament perquè ens torna records de moments màgics de les nostres vides en els que vam ser molt feliços. I donat que la felicitat és molt efímera, ens agrada encara més recordar-los.

La cavalcada dels Reis Mags de Girona 2022, que vaig veure passar amb la meva dona i el meu fill petit des del meu barri de La Devesa, no formarà part dels meus records, ni segurament de la de molts altres gironins.

El primer que se m'acut és que no va ser un esdeveniment digne d'una ciutat com Girona. Sobre tot, si ho comparem amb les altres tres capitals de Catalunya, que, al meu parer, van oferir cavalcades a l'alçada de les circumstàncies (lògicament, en línia a la recuperació de l'acte després de gairebé dos anys de pandèmia). Girona no. Com a ciutat, no només anem endarrere en neteja, seguretat ciutadana i d'altres àmbits, sinó que la deixadesa que sembla presidir l'actual consistori, també ha afectat la cavalcada de reis.

Per fer un resum del que a mi em va semblar, diria que va ser una cavalcada en primer lloc molt  deslluïda, faltada totalment d'encant, un espectable pobre conceptualment, sense cap atractiu remarcable i sobre tot sense que l'espectador pogués fer-se una idea clara ni tan sol d'on eren els reis. Quina decepció tan gran!

A quina ment brillant se li acut eliminar les carrosses? En virtut de quina raó de seguretat, si és que aquesta era la coartada dels organitzadors?  Els reis no es veien bé i els pares que no van tenir la sort de poder ser a primera fila havien de fer miracles perquè els seus petits poguéssin veure alguna cosa. Per què no hi havien els cavalls que tan característica fan la celebració de Girona? Per què tant espai entre una comitiva i les altres? Per què tan poca música? Per què tanta improvisació? Preguntes que m'agradaria que algú ens respongués...però de l'Ajuntament de Girona n'hi ha tantes sense resposta que ja no ve d'una més. Només una raó més per no votar-los mai més.

2 comentaris:

  1. Ai, Jaume!
    Es l'obsessió dels nostres governants: eliminar qualsevol referència a la tradició, i col·locar-nos batucades a tot arreu que poden (no sé si a Betlem n'hi havien, de batucades...). Però no és cosa només de Girona, creu-me, a Barcelona són pioners.
    Mira, ja al 2015, amb el títol "Colau s'empesca un pessebre laic", vaig llegir:

    "L’Ajuntament de Barcelona ha instal·lat enguany el pessebre a la Plaça Sant Jaume, però ha evitat les figures religioses. Les figures tradicionals de Sant Josep, la Verge Maria i el nen Jesús han estat substituïdes per una parella jove amb un fill en braços. L’indret tampoc és una establia, sinó un primer pis en una casa on fins hi tot hi ha una tenda de queviures.

    Les úniques figures religioses relaciones amb la tradició cristiana que hi apareixen són els tres reis de l’Orient. Tampoc es recorda els orígens religiosos de la festa. (...)

    Els comentaris de la majoria de visitants, segons ha comprovat e-notícies, són d’incredulitat o de sorpresa. “Colau ha ido a lo barato”, ha afirmat una persona. El material utilitzat és exclusivament cartró."

    Pues eso.

    ResponElimina
  2. Estava trista perquè no hi vaig poder anar.
    Ara ja no em sap tan greu!!gràcies!!

    ResponElimina