dimarts, 1 de març del 2022

Els peatges humans de la retirada dels peatges físics

Ho vaig denunciar des d'aquest blog, i ho vaig advertir. L'alliberament dels peatges de l'AP-2 i l'AP-7, tot i que era contractualment un compromís -de fet una obligació inajornable de les administracions- caldria haver comptat amb un pla B per a garantir l'interés general, però és clar, en un estat com el nostre, això era, sense dubte, demanar massa. 

Ahir diumenge els mitjans de comunicació publiquen que a Catalunya hi ha hagut un mort cada dos dies en accidents de trànsit des que va començar l'any 2022, en concret, 24 morts per accident en 50 dies. Un autèntic malson. I l'aixecament de barreres als peatges de l'AP-7 i l'AP-2 ha tingut una relació directa en aquest increment de la sinistralitat. De fet, el nombre de víctimes mortals des de primers de gener és el més gran des de 2019. Una vergonya.

Només aquests darrers dies del mes de febrer que acabem d'acabar, dues notícies en aquest sentit són un clar indicador de la responsabilitat moral de les administracions. El dia 22 de febrer un camioner moria en accident de trànsit a l'AP-2 després de dos accidents amb cinc camions implicats al Baix Penedès. La segona està relacionada amb l'increment de trànsit: des de l'1 de setembre de l'any 2020, data d'alliberament dels peatges a les dues autopistes, la intensitat de trànsit a les dues autopistes (AP-2 i AP-7) ha crescut un 44% i un 47% respectivament. 

Però és que la intensitat de trànsit de camions s'ha més que duplicat. En el tram d'enllàç AP-2/AP-7 a Lleida, la circulació mitja diària ha passat de 2.700 camions diaris a 6.085.  A l'AP-7 el trànsit de camions s'ha incrementat un 74%. Òbviament, aquest increment que han experimentat els vehicles pesats és molt superior als dels vehicles lleugers.


La conseqüència és òbvia, no cal ser un geni per a deduir-la. Hem passat de tenir vies de gran capacitat i peatge molt segures, amb pràcticament absència total de sinistralitat, a vies que deixen de tenir gran capacitat perquè els camions les col·lapsen (com ja he escrit jo, usuari setmanal de l'AP-7 de Girona a Valls) i deixen de tenir la seguretat que tenien abans de l'aixecament dels peatges. Quin ha guanyat amb aquesta mesura? Si tenim en compte les persones mortes en sinistres a les dues autopistes alliberades la resposta només pot ser una: ningú.

 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada