dimecres, 30 de març del 2016

Sense ficció: Pilots i Bicicletes vs cotxes

No sóc de mirar gaire la televisió, i menys entre setmana però ahir vaig fer una excepció, ja que, sense voler-ho, em vaig quedar literalment "atrapat" pel documental del "Sense ficció", sobre pilots (homes i dones) d'aviació comercial.

I de fet, no devia ser l'únic, ja que el programa va ser el més vist d'ahir el vespre a Catalunya, amb 427.000 espectadors i un "share" del 13,8%, que no és poc en un panorama televisiu tan fragmentat com l'actual. "Sense ficció" va emetre ahir dos documentals sobre mobilitat, el dels pilots i un segon sobre la dicotomia bicicleta versus cotxes a 4 grans ciutats del planeta. Tots dos reportatges excepcionalment ben fets i d'un interés general extraordinari.

El "Pilots" d'ahir a la nit és un document impressionat per diversos motius, primer de tot perquè aquests dies es compleix un any de l'avió de GermanWings estavellat als Alps francesos pel co-pilot alemany Andreas Lubitz (als darrers anys s'ha près molta consciència que volar, especialment amb c companyies de baix cost, pot ser fins i tot perillós), després perquè malgrat que volar ha esdevingut un acte quotidià i rutinari per una part molt important de la població (encara recordo quan el "pont aeri" costava 60.000 pessetes per trajecte fa vint-i-cinc anys i ara es pot volar de Barcelona a Madrid per menys de 100 euros) continua inspirant molt de respecte.

Part d'aquest respecte es deu segurament al desconeixement de com es desenvolupa la feina d'aquests professionals. El programa va seguir doncs 15 pilots en alguns dels seus dies de feina, desmitificant tòpics, reforçant la idea que la seguretat és la part més important (en un moment del documental un dels pilots diu: "pel que fa a la seguretat, el low cost no existeix"), i ho va complementar amb entrevistes a plató on expliquen anècdotes, inquietuts i intimitats i la filmació de les aficions d'alguns d'ells (entre les que hi havia el salt al buit a Macau, la conducció d'avionetes o la pesca de riu amb pluma).

A part del valor intrínsec del document, per l'interés que desperta veure com treballen uns professionals que fan volar aparells que costen 50 milions d'euros, el guió, la realització i la producció del documental li conferien un interés afegit. Paga la pena veure'l si no ho heu pogut fer (entenc que el programa es pot veure a TV3 a la carta).

Del documental que seguia, produït per WG Film, "Bicicletes vs cotxes" es reflexa des de diferents perspectives la "batalla" entre defensors i detractors de l'ús de la bicicleta a Copenhagen, Sao Paulo, Los Angeles i Toronto, també d'un gran valor didàctic. Només cal donar dues dades per entendre la magnitut de la tragèdia. A Sao Paolo hi ha un promig d'un ciclista mort cada dia (7 milions de cotxes matriculats), i a Copenhagen van a treballar amb bicicleta més persones que a tots els Estats Units. També de factura excel·lent, el programa manté literalment enganxat al televisor. Dos "Sense ficcions" sense desperdici.
 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada