dissabte, 1 de febrer del 2025

Mancances als aeroports nord-americans i Donald Trump: un cocktel explosiu

El mes de Setembre de 2023, és a dir, fa un any i quatre mesos, ja vaig advertir al meu blog de la greu crisi de controladors aeris que hi ha als aeroports dels Estats Units. La cosa és, al meu parer, tan greu, que hi vaig dedicar dos articles, que vaig titular: Quan anar en avió és un esport de risc (Primera part i Segona Part).

En aquests articles, acabava concloent (i jo ho he viscut bastant d'aprop) que els aeroports dels Estats Units estan amb infradotació de personal a les torres de control (només 3 dels 313 aeroports que hi ha al país tenen el número de persones que recomana la FAA (Federal Aviation Authority)), i que això, només el juliol de 2023 va a acabar provocant el que es coneix com a "quasi accidents", en un número de 46, molt i molt alt.


Exemples de quasi col·lisions a 3 aeroports dels Estats Units entre gener i febrer de 2023. Font: NYT

Òbviament l'accident que ha tingut lloc aquesta setmana a l'aeroport de Washington Ronald Reagan, en el que un helicòpter militar "Black Hawk" ha col·lisionat amb un Bombardier CRJ700 d'American Eagle (filial d'American Airlines), un tipus d'aparell de capacitat petita que es va servir molt per a vols regionals i que jo agafo molt sovint quan sóc allí. ha tingut lloc com a conseqüència d'una errada humana i, mentre la FAA fa la seva feina d'investigació, tot apunta que l'accident va tenir lloc degut a manca de personal a la torre de control, una vegada més.

La causa més probable és, que un sol controlador estigués gestionant l'aterratge d'ambdos aparells, cosa que sembla difícil d'entendre. Fonts consultades pel NYT apunten a quela mancança crònica de controladors que es va reportar al 2023 encara és lluny de millorar, i que continuen les jornades maratonianes de 6 dies per setmana i 10 hores per dia. D'un objectiu de 30 controladors per a l'aeroport de Washington, actualment n'hi treballen 25. Està tot dit. 

I després hi ha el senyor Trump. Després de proferir la barbaritat que els Estats Units suspenien l'ajuda humanitària a Gaza perquè s'ha descobert que una part va destinada a la compra de preservatius (notícia que s'ha demostrat completament falsa), immediatament després de l'accident va dir que aquest havia passat perquè el partit demòcrata havia fomentat la inclussió a la professió de controlador i que s'havien reservat moltes places per a persones amb discapacitats i minories, la qual cosa ha provocat el caos que ha acabat amb l'accident. 

Hores d'ara ja no caldria ni tan sols rebatre al mentider compulsiu de Trump, perquè la notícia és tan exageradament inventada i falsa -com la dels haitians que menjaven gossos a Ohio- que no paga la pena ni desmentir-la. El problema és de personal i això ja succeia quan ell va ocupar el primer mandat com a president, o sigui que cal abordar les arrels del problema en comptes de ventilar porqueria cap als adversaris polítics a la mínima.

Encara no se sap quin ha estat el motiu de la caiguda d'un altre avió, aquest, petit i medicalitzat, que transportava pacients dels Estats Units a Mèxic i que ha causat 7 ó 8 monrt, però no m'estranyaria que estigués relacionat amb el mateix.

Si l'administració americana no ho corregeix, molt em temo que no seran els darrers.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada