dijous, 16 de novembre de 2017

Black Fridays i derivats

Des de fa uns quants anys, quan s'acosta el "Thanksgiving" que era un fenòmen exclussivament dels iankees fins fa quatre dies, els publicitaris de mig planeta s'exciten sobremanera. Primer van ser les proliferacions de carbasses amb ulls, nas i boca de fer por, després les disfresses de "Halloween" i finalment -i aquí és on entren els publicitaris- la bogeria del consum massiu, indiscrimitat, desaforat, irresponsable, insostenible i foll.

L'any passat, per motius professionals, vaig tenir l'ocasió de veure aquest fenomen antropològic en persona en un dels "Malls comercials" més grans dels Estats Units, a King of Prusia, Philadelphia. I de fet, va ser pura bogeria, en un d'aquests centres (on s'hi podia trobar des d'una "Apple Store" fins a un concessionari de "Tesla") moltes botigues van tenir obert tota la nit, per tal de "facilitaR" l'acte impulsiu de compra compulsiva. Veure cues de persones esperant davant les botigues que anunciaven l'obertura a partir de les sis del matí era no lamentable sinó directament patètic.

Els xinesos, experts en còpies barates de tot allò que triomfa a Occident, ja fa alguns anys van calcar el fenòmen però això sí, descontextualitzant-lo de tota excusa històrica o religiosa: és el comprar per comprar; es van inventar el "Bachelors day" (dia del solter), que "celebren" el 11 de novembre (eleven eleven, en diuen, fins i tot els xinesos). L'any passat vaig dedicar una entrada de blog a aquest fenònem (28 de Novembre "Consumisme desaforat"), que aconsegueix en un sol dia vendes per un import superior al pressupost de la Generalitat de Catalunya de tot un any (de quan encara hi havia Generalitat i de quan encara hi havia pressupost).

I mentre els nord-americans esmolen sense descans les seves targetes de crèdit, aquí el fenòmen s'ha popularitzat de tal manera que hem passat de no saber què era a estar completament impregnats del fenòmen "Black Friday". N'hi ha a l'automoció (Black Friday Kia Days, Volkswagen week, o Sum Sum Corda days), a les colònies i perfums, a les bicicletes, als articles esportius, a electrodomèstics, a la roba i fins i tot als seveis turístics.

Emissores de ràdio i canals de televisió es fan tips de pasar anuncis de promocions de tota mena de fet des de primers de novembre i que duren fins que comencen els primers anuncis ja directament relacionats amb el Nadal.

Cada vegada tinc més la sensació de que el món s'acabava -ben depressa- però a diferència del que deia en Xavier Grasset, no tinc clar que s'acabi bé.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada