dissabte, 19 de novembre del 2011

Rynair 5 - Catalunya 0

Doncs ja està, ja els tornem a tenir aquí. He de confessar que feia molt de temps que m'ho temia. "El sector turístic ho necessita", diuen. Però això del sector turístic és com els mercats, no sé ben bé a qué es refereix. Perquè si per "el sector" entenem els pocs llocs de treball poc qualificat que genera el handling de Lesma, o els quatre llocs de treball de a la hoteleria, no entenc on caram és el valor afegit.

De la relació Ryanair - Generalitat hi hauria moltes coses a dir però se me n'acuden unes quantes en la meva prelació de prioritats:

1. Trobo un xantatge al·lucinant i intolerable que les Administracions Públiques paguin la quantitat com la que s'ha publicitat amb un "pre-acord" que no depèn de qui el signa sinó de que un Ens del que la Generalitat no en controla res, i especialment si incrementa o no les taxes. Si Aena decideix pujar taxes el 2012 ó el 2013, ó el 2014,....el pallasso (ho dic per les disfresses amb les que surt de vegades a l'editorial de la seva revista el Sr. Michael O'Leary) està legitimat per a marxar. Hem firmat un pre-acord que, com tantes i tantes coses que firmem els catalans des de primers del segle divuit, és paper mullat.

2. No he cregut mai en la cultura del subsidi ni de la subvenció. Si una cosa és antinatural, acaba caient pel seu propi pes. I això del Ryanair ho és d'antinatural. El 80% dels que arribaven a Girona-Costa Brava acabaven a Barcelona, i així seguirà essent en el futur. És normal que el pallasso mirés doncs de desviar quants més vols possibles a Barcelona. Un cop aconseguit, qualsevol excusa era vàlida per a sortir de Girona i de Reus....Si només ho aguantem per preus (anormalment) baixos, quan els aeroports de la Pell de Brau siguin privats, que ho seran més tard o més d'hora, llavors l'invent tornarà a trontollar, però ens hi haurem deixat uns quants milions d'Euros del contribuent, és a dir, meus, de Vostè, de tots.

3. Ryanair no juga net. El seu negoci no és transportar "bestiar" (ho dic per la manera amb la que tracten els viatgers), que això al capdevall és un ingrés atípic, sinó cobrar subvencions de les Administracions Públiques de tot Europa. I d'això jo en dic competència deslleial. Entenc les queixes del Sr. Piqué, tot i no ser precisament sant de la meva devoció, quan diu que Spanair juga amb condicions més favorables, perquè té raó, doncs en el cas de Ryanair és el mateix. Jo voldria que aquests diners els donessin a companyies serioses, que tracten les persones com a tals, i en tenim un munt d'exemples.

4. Aena no juga net. Si estava cantat que quan Ryanair arribés a Barcelona, Girona i Reus tindrien els dies comptats, per què els ho van permetre? La resposta és clara i ràpida: per què la T2 estava (i continua) gairebé buida. Aquesta resposta encadena una altra pregunta: quina extraordinària i pre-clara ment va dissenyar una ampliació de l'aeroport de Barcelona que fa que de les dues terminals, la vella sembli el desert de Gobi? Calia gastar-se, em pregunto, més de 150 mil milions en una T1 totalment infrautilitzada i una T2 que deu estar funcionant al 10%? Per què no hi ha ningú a la presó per malversació de cabals públics? No era més fàcil, barat i raonable una interconexió d'alta velocitat entre els tres aeroports per a fer un sol aeroport amb 3 terminals? Són preguntes que no tenen resposta... 

5. I acabo. Hi he volat molt amb Ryanair, i és que no ho puc suportar. Cada vegada és pitjor. El tracte és intolerable, i he dit que transporten bestiar en comptes de persones, però és que és la pura veritat. Les paraules: respecte, cortesia, educació, empatia, no formen part del vocabulari del pallasso.

Amb aquesta cessió el país hi surt perdent. Potser no a curt termini, perquè algun empresari turístic estarà content, però aquest acord no solventa els problemes de fons, un dels quals és que una infraestructura aeroportuària no pot dependre d'un sol client, i això, Sr. Recoder, no tenen ni idea de com solucionar-ho mentre no siguin els amos de la clau, i amb els temps que s'acosten, els amos de la clau trigarem a ser-ho, o potser no ho serem mai. Continuarà....




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada