dilluns, 25 de novembre del 2019

El fenomen Tesla

Aquesta setmana Tesla ha estat en boca de molts dels apassionats de la indústria de l'automòvil (entre els que em compto), per la presentació del seu nou model, un "cibercamió" de formes futuristes que l'empresa té previst que entri en producció el darrer trimestre de 2021. La notícia es feia viral tant per la presentació (estava anunciada des de feia setmanes) com perquè se suposa que el camió és pràcticament indestructible i té els vidres irrompibles però a la presentació pública el cap de disseny de la marca, van tirar una pedra contra el vidre de la finestra del costat del conductor, i aquest es va aixafar fent-se miques (sense acabar-se de trencar del tot, cert). 

D'aquest model, pensat per a competir amb els camions F-150 de Ford, el Silverado de GM i els RAM de Dodge, Elon Musk diu tenir ja reserves per un total de 176.000 unitats.

Sigui com sigui, el cotxe amb un motor diferent al de combustió de gasolina o gas-oil ha vingut per a quedar-se (serà propulsat per un motor elèctric, d'hidrògen o per altres fonts d'energia però no combustibles fòssils), perquè al motor d'explosió li queden els anys comptats, en sentit absolutament literal. En 20 anys, els cotxes amb motor d'explosió seran considerats una relíquia, un vestigi d'un passat molt poc glamurós.

Si bé del cotxe elèctric fa anys que se'n parla moltíssim i cada vegada hi ha més cotxes híbrids i elèctrics circulant per les carreteres de tot el món (a la Xina, la marca BYD és puntera en la fabricació de cotxes elèctrics, i l'any 2018 en va vendre unes 250.000 unitats, aproximadament les mateixes que Tesla), en els darrers dos anys, el cotxe 100% elèctric ha agafat un impuls que sembla ja imparable.

I un dels que més ha fet perquè això sigui una realitat ha estat Elon Musk, fundador i C.E.O. de Tesla.

Tesla ha esdevingut una potència industrial en sí mateixa. De la seva fàbrica de Fremont, a Califòrnia, n'han sortit ja 700.000 vehicles, però aquestes xifres evolucionaran molt i molt de pressa a partir d'ara. A més a més l'empresa acaba d'anunciar que als afores de Berlín (al cor d'un dels principals països fabricants del cotxes del Planeta) construirà la seva tercera planta de fabricació d'automòbils (on es produirà el Model 3 i el nou SUV Model Y), que s'afegirà a la que ja està a punt d'entrar en funcionament a prop de Shanghai, en ple cor industrial de la Xina, primer fabricant de vehicles del món (fàbrica per cert, construïda en un temps récord, 10 mesos, entre Gener i Octubre de 2019).

A aquestes tres fàbriques cal afegir-hi altres dues "mega plantes industrials", la fàbrica de Nevada (on Tesla fabrica les cèl·lules de les bateries) i la de Buffalo (New York), on es fabriquen les cèl·lules fotovoltaiques.

Però el més rellevant de tot és la transformació industrial que ha experimentat l'empresa des del seu naixement pel que fa a la fabricació de cotxes. Només el 2019, de Gener a Setembre, Tesla va fabricar 256.000 vehicles (més dels que va produir en tot l'any 2018), després de sonats fracassos per incrementar la productivitat de la fàbrica californiana entre 2015  i 2017 (el valor de les accions entre 2016 i 2019 s'ha multiplicat més que per 2, passant de 151 dòlars a 333). El secret? Una extrema robotització i una dependència mínima de la subcontractació, Tesla es fabrica fins i tot els seients dels seus vehicles.

Si a tot això li afegim una estructura de venda molt lleugera (molt pocs concessionaris físics en zones molt ben seleccionades  tot el món) i l'assoliment d'aquesta dimensió "mundial", l'aposta d'Elon Musk podria estar molt a prop de consolidar-se.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada