dijous, 23 de juny del 2016

Brexit: hora de la veritat

Estem a menys de vint-i-quatre hores d'una de les votacions més transcendents que ha hagut d'afrontar el concepte de la unitat europea. Demà al matí els britànics que s'hagin registrat podran votar a favor o en contra de romandre a la Unió Europea, amb una pregunta clara, concisa i que no deixa lloc a dubtes. Si surt el NO, s'entra en un territori desconegut ja que la Unió Europea no contempla jurídicament cap mecanisme de sortida d'un dels seus Estats Membres.

Les darreres enquestes, segurament amb una certa influència provocada pel salvatge assassinat de la diputada Jo Cox, apunten o bé a un empat tècnic (que no serà tal, UK no és la CUP) o a una lleugera majoria del SÍ (REMAIN), tot i que hi ha encara un 10% d'indecisos que són els que al final faran decantar la balança.

Ja em vaig pronunciar al seu dia abans de les votacions del referéndum d'Escòcia de l'any passat i aleshores em vaig vaticinar que guanyaria el NO. I així va succeir (fins i tot vaig encertar els percentatges (55%-45%). Tal com pensava, el vot de la por, el dels jubilats que patien per la seva pensió, pel futur dels seus fills i dels seus néts, va acabar decantant la balança.

Doncs el meu pronòstic per la votació de demà és que s'acabarà imposant el NO BREXIT (52%). I l'argument és exactament el mateix: el vot de la por. El fet que l'economia britànica se'n pot ressentir -i molt- d'una eventual sortida de l'espai comú europeu. La lliura esterlina, el començ exterior, les transaccions bancàries se'n veurien de segur afectades.

La passió és tan gran que ahir al Wembley Arena, el debat entre els partidaris més representantius del BREXIT i els del REMAIN van tenir un cara a cara que va aplegar...6.000 persones!, amb entrades exhaurides.

Crec que el sentit pragmàtic dels Britànics acabarà imposant-se al seu esperit imperial i que a la darrera corba els joves, els indecisos, els inmigrants acabaran votant quedar-se.

En qualsevol cas, la revetlla de Sant Joan i el dia de Sant Joan seran apassionants, no només per  referéndum britànic sinó també pel darrer dia de campanya electoral a Espanya.





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada