dimarts, 30 de maig de 2017

AENA, el sentit comercial i la postveritat

La semana passada es va fer pública una notícia d'aquelles que sorprenen, sobre tot per l'absurditat del plantejament.

Un mitjà de comunicació català, diria que l'"Ara" es feia ressó que la compañía aèria de baix cost Norwegian (la meva opinió és que, entre les anomenades "low cost" és la millor en diferencia) estaria interessada, o millor dit, hagués estat interessada, en poder oferir un vol directe entre Barcelona i Tòkio, perquè en paraules del Conseller Delegat de la companyia, "hi ha mercat suficient" com per a obrir una ruta directa, però "el veto ens impedeix plantejar la ruta".

Però ai las! sembla ser que hi ha un conveni entre Espanya i Rússia que impedeix que cap avió amb destinació a Shanghai o Tokio pugui sobrevolar la Sibèria russa si el vol no té origen a Madrid (ciutat, no concepte, tot i que la cosa no deixa de ser conceptual). Al menys així ho va afirmar en una entrevista amb diversos mitjans de comunicació (també hi havia "Europa Press" i "La Vanguardia", el Conseller Delegat, senyor Bjorn Kjos. També és cert que després Norwegian, via Twitter es va "retractar" parcialment, dient que si no hi havia proposta concreta de vol no hi podia haver veto. Excusa de mal pagador, probablement propiciada pel fet que algú li debia tocar el crostó a Norwegian, empresa que té molt interés en obrir rutes també des de Madrid. També és sobradament conegut que Madrit (concepte), quan li convé, és capaç de posar una gran pressió per defensar els seus interessos.

Que AENA és un monopoli i que en conseqüència no opera segons les regles de mercat, això ho sap tothom (la seva rigidesa en les tarifes dels parkings va permetre l'afloració de negocis com "Aparca & Go" o "T3" que durant molts anys han gaudit de la inflexibilitat tarifària i pressupostària d'AENA). Que AENA té el màxim interés en beneficiar Barajas en detriment d'altres aeroports, en particular el de Barcelona, això també és sobradament conegut. Practicant la política del "perro del hortenano", ja saben, aquella que resa: "ni come ni deja comer", ha afavorert descaradament les rutes transcontinentals que tenen origen i/o destinació Madrid, enfront d'altres propostes. I entenc que aquí prima el concepte de capitalitat, més que els conceptes de rendibilitat o equitat territorial.

Ara bé, tot i això, em costa de creure que hi hagi el tal conveni que impedeixi que vols transcontinentals que surten de Barcelona sobrevolin la Federació Russa (això de només Sibèria és del tot absurd), ja que el dia 5 de maig d'aquest any es va inaugurar un vol directe Barcelona-Shanghai operat per China Air, que necessàriament ha de passar per sobre Rússia (vull pensar, tot i que també podria ser que volés per l'espai aeri de la zona del Sud de la frontera russa..., en fi, tot és possible, però poc probable), i que s'afegeix al vol que la companyia aèria xinesa ja opera entre Barcelona i Beijing des de fa tres anys.

És trist que haguem arribat a una situació en la que, parafrassejant Campoamor: "res no és veritat ni mentida...".Potser algun dia en traurem l'aigua clara (tot i que en dubto).


 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada