dijous, 6 de febrer del 2014

Audiències i TV3


Confesso que he viscut enganyat durant molt temps. De fet no de forma voluntària, sino per simple desconeixement. Però ja se sap allò que diuen els advocats: "el desconeixement de les lleis no eximeis del seu compliement". Doncs amb la metodologia de mesura de les audiències televisives a Catalunya a mi em passava el mateix: tenia un desconeixement que m'induia a arribar a conclussions que poden ser estadísticament correctes però no necessàriament "realment correctes".

Quan jo era petit vaig aprendre que en els bons temps d'en Franco, hi havia tres tipus de "mentides":
- Les mentides de la Falange,
- les mentides "de veritat" (o sigui les que eren mentida, mentida), i
- les mentides estadístiques.

Es de tothom sabut que les mentides estadístiques són aquelles que diuen que si al món occidental una família té 2 cotxes i a l'Àfrica Subsahariana una família no en té cap, estadísticament, cada família té 1 cotxe si fem el còmput dels cotxes d'Europa i l'Àfrica.

Doncs aquesta és exactament la sensació que  vaig tenir la setmana passada en esbrinar que els 19 mesos consecutius de lideratge d'audiències de TV3 té en realitat, "una mica de trampa". És una trampa relativa, però trampa, en definitiva.

Resulta que la població que té col·locats els audímetres sobre els quals s'infereixen les dades totals de població que mira la tele i se'n reparteixen les quotes, no està distribuïda de forma aleatòria sinó que té una preeminència de domicilis catalanoparlants, en una proporció del, si no vaig errat, 87%. Home, no voldria pensar que hi ha una relació causa-efect3 estadísticament proporcional entre una família catalanoparlant i la prohibició de mirar Telecinco a casa, però alguna cosa hi deu influir.

En el meu cas, que sóc (som) poc de mirar la tele, confesso obertament que no mirem cap altre canal que els de TVE i els de CCRT. No veiem telecincos ni antenatreses, ni intereconomias, ni tan sols la Cuatro (on només em sap greu no enrecordar-me de posar-la els diumenges per veure el programa de l'Évole). Si hi hagués un audímetre a casa nostra, TV3 seria una mica més líder.

No dic que no calgui protegir el més feble, en aquest cas i de forma flagrant, la tele en Català, però d'aquí a afirmar que el lideratge de TV3 durant els darrers 19 mesos és incontestable, potser hi ha una mica de camí.
 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada