divendres, 7 de juliol de 2017

Els límits del "low cost"

Fa temps que els amics de RyanAir -és un parlar- es van inventar un nou concepte de pagament: l'assignació de seient. Fins aquí tot normal, més o menys. Fa uns anys va transcendir a l'opinió pública que en Michael O'Leary, el C.E.O. de la companyia, volia fer pagar per pixar, i pel que sembla la Unió Europea li va parar els peus; però l'home és d'allò més perseverant.

Puc entendre el servei, però el que ja em costa una mica més d'acceptar és que es facin trampes gruixudes. Penso sobre tot en les famílies. Que a una família de 4 membres (amb nens petits) que fa una compra única i emet les targetes d'embarcament de forma simultània no se'ls assignin seients contigus com a primera opció em sembla por comprensible, però que per tal d'incentivar el pagament se'ls separi a tots quatre de punta a punta de l'avió, em sembla una canallada difícilment comprensible i probablement de dubtosa legalitat.

Doncs això que jo sospitava des de feia temps, avui el diari britànic "The Independent" ho confirma de forma força contundent. L'article sencer es pot consultar: www.independent.co.uk/travel/news-and-advice/ryanair-oxford-univeristy-airline-random-seat-allocation-researchers-but-tickets-flights-a7815881.htlm. Un grup de recerca de la Universitat d'Oxford ho ha descobert ara. No només és que no hi hagi una assignació aleatòria de seients, sino que l'algoritme està dissenyat per separar els membres d'una família. Un clar incentiu a comprar el servei de reserva de seients en el proper viatge que es contracti amb Ryanair. Segons la investigadora que ha dirigit l'estudi empíric (basat en compres reals de bitllets) ha arribat a la conclussió premilinar que la probabilitat que l'assignació de seients sigui aleatòria (en aquests casos de separació de persones que compren bitllets conjuntament, com en el cas de les famílies) és d'una entre 540 milions. Segons aquesta mateixa informació, és més probable que et toqui la grossa de la lotto que no pas que et separin d'aquesta manera (d'una punta a l'altra de l'avió).

Òbviament, l'empresa ho nega tot, com el Barça en el cas -demostrat- de la revenda de seient com a VIP Experience sense revertir el que toca al legítim propietari del seient. Però què es pot esperar d'una empresa com RyanAir, si quan puges a l'avió encara sents la fortor de suor i l'escalfor del seient del passatger que acaba de desembarcar? Què es pot esperar d'una empresa que et fa esperar dret fent cua una hora abans d'embarcar....Que et fa caminar com si d'un remat de cabres es tractés...Que et bombardeja amb megafonia estrident i que practica aterratges que ratllen la inconstitucionalitat?

Com a passatger estaria molt, molt trist si finalment es confirmés la notícia tantes vegades anunciada -i mai materialitzada- que Ryanair deixarà de volar des de l'aeroport de Girona.





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada