He de reconèixer que tot i que els anuncis publicitaris m'han agradat sempre molt, i que un bon anunci sempre m'ha fascinat, em costa molt que m'emocioni (més enllà de l'emoció Intel·ectual que provoca el reconeixement a la feina creativa ben feta).
Per primera vegada després de molts anys, una campanya de sensibilització contra els accidents de la Direcció de Trànsit de Catalunya ha trencat aquesta regla. Feia molt, molt de temps que no m'emocionava fins al punt de sentir els llagrimals completament xops i els pèls dels braços electritzats.
El disseny i la producció de l'anunci són d'una aclaparadora senzillesa i em consta que el cost de la producció ha estat ridícul (rodat sense actors professionals). El que té mèrit d'aquest anunci és la genialitat i la contundencia amb que es transmet el missatge. Un veritable prodigi de comprensió de l'ànima humana i de com arribar als seus racons més íntims.
L'equip creatiu ha tingut l'encert de fer que allò que ens afecta però gaire sempre només d'esquitllentes (és a dir, la mort estadística de la notícia de cada semana amb el número de morts,....o la guerra a Sudan del Sud, o la crisi dels refugiats que moren a la Mediterrània -al capdevall i malhauradament, estadística noticiable en estat pur) se'ns presenti com allò que demà et pot tocar a tu de tan aprop que el que fins fa uns segons era asumible.
"Quants morts per accident creus que hi hauria d'haver a Catalunya?....uns 150? respon una persona anòmina a la que es pregunta, i considera, aquesta mateixa persona, que 3 víctimes seria una gran victoria. Peò la victòria esdevé drama quan a aquesta mateixa persona se li passen unes imatges dels seus dos fills petits i el seu marit com a potencials 3 víctimes. Mai el missatge de les zero víctimes haurà tingut un més alt grau de conscienciació.
Un exercici d'una simplicitat i alhora d'una profunditat que remou les tripes i el fetge. Em trec el barret. Si a aquestes alçades hi ha algú que no l'hagi vist (la televisió convencional cada vegada es veu menys), adjunto l'enllaç de YouTube, i creguin-me si els dic que paga la pena invertir un moment del seu temps en veure'l.
El que m'ha sobtat és que quan li pregunten quants morts a la carretera creus que hi hauria d'haver, el primer que contesta és 200 en lloc de zero.
ResponElimina