L'onze de novembre és un dia molt popular a la Xina. És el dia d'"Alibaba". El portal més potent de l'Àsia, dirigit per aquest portent dels negocis anomenat Jack Ma es va inventar fa uns anys el "Single's Day", el dia dels solters. La cosa és absolutament estratosfèrica. Durant aquell dia, les empreses de venda d'articles de tota mena van oferir descomptes que, riguis vostè del "Black Friday" (que és un joc de nens petits en comparació amb la potència d'"Alibaba". Jo acabava d'arribar a Xina aquell dia, i no es parlava -amb molt d'orgull per cert- d'altra cosa. Jack Ma, de professió professor d'anglès, que va ser rebutjat en 30 feines (diu la llegenda) abans de fer fortuna a "Alibaba", és, a més a més de l'home més ric de la Xina, un heroi nacional (els xinesos valoren els diners i l'empreneduria per damunt de qualsevol altra virtud).
La xifra de vendes és tan esgarrifosa que cal llegir-la un parell de vegades per entendre la magnitud de tot plegat cal aturar-se a pair la xifra.
Durant un sol dia (24 hores) "Alibaba" va vendre mercaderia per valor de 16.300 milions d'Euros!!! Per fer-se una idea del disbarat que suposa aquesta xifra, pensi el lector que això suposa facturar en un sol dia més del que facturen durant tot l'any una empresa com El Corte Inglés, o el 80% del que facturen tot l'any monstres com Zara o Mercadona.
O per posar un altre exemple de l'espiral de bogeria que això suposa, cal dir que el "Single's Day" el va instaurar "Alibaba" tot just l'any 2009, i que aquest any 2016 ha superat les vendes conjuntes del "Black Friday" i el "Ciber Monday" de l'any 2015 als Estats Units.
Els deixebles s'estan menjant els Mestres. Malgrat que el "Black Friday" és una orgia consumista que els Estats Units ha aconseguit exportar a gairebé tot el món en molt pocs anys (fa 5 anys només se'n sentía parlar tímidament), res es pot comparar amb com es fan les coses a la Xina.
Durant el dia 11 de novembre, les 16 plataformes de comerç electrònic més potents de la Xina van vendre mercaderia per valor de 23.900 milions d'Euros en un sol dia (és a dir "Alibaba" va tenir una quota total de mercat del 68%) !!! Només una altra xifra comparativa: aquesta facturació suposa l'equivalent al que ven un altre monstre, IKEA, durant tot un any sencer.
No deixa de ser aquesta una dada preocupant en relació a la sostenibilitat del Planeta, i en relació a l'ètica del consum responsable. A la Xina, l'ètica, la responsabilitat i la sostenibilitat els interessen ben poc. Mentra hi hagi RMB i ordinadors, tauletes i telèfons mòbils, ells ja en tenen prou. Les cendres ja se les trobaràn les generacions futures.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada