En els temps en que vivim no hi ha ja pràcticament res que ens escalfi o ens refredi. Tot és de consum immediat, i mai més ben dit. Aquest dies pre nadalencs, en una invocació global del "compreu, compreu maleits", ja no hi ha només el Black Friday, ara també és el Black Week, que fa que durant tota la setmana prèvia a l'orgia de compres també es pugui gaudir dels mateixos descomptes, que es prolongaran durant el Cyber Monday, és a dir, fins el dilluns 2 de desembre. Qui sap si quan escric aquestes ratlles, el Cyber dels nassos també s'allarga fins al pont de la Constitució.
Moltes de les notícies que haurien de ser portada de tots els mitjans informatius a diari, ho són de forma intermitent: feia dies que no sabíem res d'Ucraïna fins que el sortint president Biden va autoritzar l'ús de míssils nord-americans en territori rus (abans d'això aquesta guerra antigua, de fronts i de desgats estava pràcticament desapareguda de l'interès informatiu), feia dies que Israel continuava la seva política de neteja ètnica sense el coneixement del món (i la indiferència de tots plegats), fins que el Tribunal Penal Internacional va acusar Netanyaju de crims contra la humanitat i va declarar ordre de cerca i captura), feia dies que a penes es parlava de Mazón i la seva neglicència i mala fe (i continua sense parlar-se'n com se n'hauria de parlar...).
Sorprèn però la capacitat infinita dels humans de fer el ridícul. Uns perquè cedeixen a les pulsions compradores de productes que no necessiten i que en poc temps acabaran amuntegats en un calaix o en un armari dormint el somni dels justos, i els altres perquè -necessitat obliga- ja no saben què fer per vendre més.
Aquests dies previs al Black Friday hem vist, llegit i sentit promocions i descomptes no només dels productes habituals (roba, complements, accessoris, colònies, articles de cosmètica i perfumeria) sinó que també ens expliquen que el Black arriba als centres d'odontologia, a les subscripcions de premsa, als concessionaris de cotxes, a les llibreries, a les agències de viatges....qui sap si algun dia no gaire llunya, les residències geriàtriques oferiran descomptes especials si hi deixem algun avi coincidint amb el final de novembre, tipus "pagui la residència de l'avi dos mesos i enporti's el tercer de franc".
El més intrigant de tot plegat però és que, com que sembla que tot és mentida, el comerç s'afegeix en aquesta cursa desenfrenada dels "fakes": els descomptes del Black Friday (ho alertava el Departament de Consum de la Generalitat la setmana passada) en una majoria dels casos (més del 60% segons llegeixo) no corresponen a promocions veritables. Durant les setmanes prèvies a l'esdeveniment els preus van pujant de manera que quan arriba la promoció, el que acaba pagant el consumidor és, amb sort, el mateix preu que hi havia sis mesos abans.
Però de totes les notícies dels darrers dies, el més inquietant ha estat la informació (contrastada pels mitjans més seriosos) que explica que a New York s'ha subhastat a Sotheby`s una "obra d'art" conceptual de l'artista provocador Maurizio Cattelan que s'anomena "Comedian" i que es tracta d'un plàtan enganxat a una pared amb un tall de cinta aïllant. Per la tal obra, un comprador n'ha pagat 6,24 milions de dòlars. No és nova. Se'n va presentar una d'igual l'any 2019 i aleshores es va vendre pr 120.000 dòlars.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada