dijous, 26 de setembre del 2024

"Digital Detox"

Torno a ser als Estats Units per motius professionals. I en aquests moments hi ha dos temes que estan a l'ordre del dia a les notícies i a les converses. 

El primer, naturalment, és la campanya electoral per a la presidència del país que té molts ciutadans polaritzats com mai abans a la història del país, i que serà motiu d'un dels meus propers articles a Reflexions de Taverna. Els diferents canals de televisió ja van plens d'anuncis pagats per un i altre candidat, en el que es diuen de tot, l'un a l'altra i l'altra a l'un, excepte bonics. 

I el segon és el de la desintoxicació digital per als nens, adolescents i joves. Sembla que, per fi, i després de molts anys de debat, comença a haver-hi una clara consciència que l'anomenat "smartphone", és a dir, "telèfon intel·ligent", està -paradoxalment- idiotitzant el jovent de tot el món, sense excepcions (a la Xina ja han hagut de prendre mesures dràstiques sobre aquest afer, com ara limitar per llei el temps diari que els menors d'edat poder estar connectats a jocs o a xarxes socials).   

Als Estats Units diversos estudis han demostrat de forma estadística, és a dir, científica, que la possessió del telèfon mòbil a classe és motiu, en molts alumnes, de dispersió, falta de capacitat de concentració, i fins i tot causa de la proliferació del "bullying" i la disminució del rendiment acadèmic promig.

No només això. El prestigiós "Pew Research Center" (https://www.pewresearch.org/social-trends/2024/04/04/challenges-in-the-classroom/) en un recent estudi sobre l'ús del telèfon mòbil (abril 2024), conclou que el 72% dels professors consideren que la distracció que els telèfons mòbils suponen pels alumnes és un problema molt greu i el 58% dels professors conclouen que el major problema als instituts és la manca d'interés dels alumnes per aprendre, distrets com estan en la utilització del "scroll infinit". 

El seu inventor, Aza Raskin (que a l'igual que l'Einstein en el seu temps, va dir que si hagués sabut les conseqüències del seu invent, s'hagués dedicat a la jardineria), ha definit el "scroll infinit" com a "cocaïna conductual". 

La situació d'addició al telèfon mòbil és tal, que als Estats Units s'han encunyat un nou terme (ho ha fet la "National Library of Medicine"): la "Nomophobia", acrònim que vol dir "No mobile phone phobia" i que descriu la situació psicològica que es crea en individus, sobre tot joves, que tenen la por de no poder estar connectats amb el mòbil. 

Davant d'una situació que els experts ja consideren alarmant, molts Estats de la Unió han començat a prendre mesures per tal d'eradicar els mòbils de l'escola. Com a mínim 8 estats han aprovat lleis, aquest any 2024, que prohibeixen o restringeixen l'ús - o fins i tot la possessió- del telèfon mòbil durant les hores lectives. El primer va ser Florida, l'any 2023. I aquest any ho han fet Indiana, Louisiana, South Carolina, Pennsylvania, Delaware, Virginia i Ohio.



Però a més a més, hi ha una creixent preocupació pels pares de fills pre-adolescents i adolescents sobre l'ús que els seus fills fan del telèfon, i estan proliferant eines per a monitoritzar i restringir l'accés dels nens i joves a determinades pàgines o dins de determinades aplicacions (tipus Tik Tok o Instagram), els continguts i contactes que els poden accedir i als que no. 

A Suècia per exemple -ho vaig explicar no fa gaire en un article- s'ha fet marxa enrere en la utilització d'ordinadors a les aules. I arribarà un moment, a no molt trigar, en el que a les escoles i universitats es tornarà a ensenyar com abans, i encara que sembli difícil de creure, els nivells d'aprenentatge i de salut mental dels nostres joves començaran a millorar.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada