Aquests darrers dies de finals de juliol i principis d'agost he participat en dues activitats que m'han permès assabentar-me de projectes d'aquells que fan mal al cor i que em fan pensar que la involució de l'ésser humà en general i dels polítics en particular no sembla tenir límit.
El darrer cap de setmana de juliol, amb un company, vam anar a fer un cap de setmana de senderisme a Vallter. Dos dies en els que vam fer el Nou Creus, el Bastiments i vam dormir al refugi de Coma de Vaca ("Manelic"), una experiència molt recomanable que em va deixar un gran gust de boca. Durant els dos dies vam trobar molts senderistes, de tipus fonamentalment familiar i de grups de jovent. Un ambient molt sà del que vam poder gaudir a Coma de Vaca.
El meu company, muntanyer i senderista expert, em va parlar del projecte faraònic de construir un telecabina a Setcases que serà l'única via d'accés a Vall Ter una vegada estigui construït. M'he estat documentant una mica sobre el mateix (que malauradament ja es troba en fase de tramitació -quan volen i pel que els convé els polítics són molt ràpids-) i en la meva modesta opinió es tracta d'una infrastructura, no només totalment innecessària (no estic en contra del progrés ben entès), sinó del tot desproporcionada en la que la Generalitat de Catalunya invertirà 40 milions d'euros meus i de Vostès i que unirà Setcases (a 1.585 metres sobre el nivell del mar), amb la part més alta de Vallter 2000, a 2.535 metres) en tan sols 12 minuts.
Naturalment, la Consellera de Territori, Sílvia Paneque, explica les grans bondats del projecte. Que si amb el canvi climàtic la nova infrastructura permetrà "gaudir" de Vallter tot l'any, que si desapareixeran els pàrkings de cotxes de l'estació, que retiraran telesquís i "restauraran" part del medi, que si no hi haurà contaminació per trànsit (la carretera d'accés a Vallter només estarà oberta als vehicles de serveis i als ciclistes), que si el telecadires s'alimentarà amb energia solar...
Per tal de fer-se una idea de l'impacte que suposarà aquesta bogeria sobredimensionada, utilitzaré les mateixes dades de la Generalitat. El Govern afirma que a Vallter s'hi apleguen 85.000 vehicles cada any. Posem que els vehicles estiguin ocupats per 4 persones -és molt suposar, però donem-ho per bo-. Això voldria dir que Vallter és visitat cada any per unes 340.000 persones, el que dividit per 52 setmanes que té l'any ens donaria 6.538 persones per setmana, o 934 persones per dia...
Doncs bé, el nou telecabina podrà transportar 2.000 persones per hora! al cim de Vallter. Només que aquesta instal·lació funcioni 8 hores al dia (òbviament serà més), podrà arribar a portar a la muntanya 20.000 persones al dia.
Algun d'aquests cervells que regeixen els nostres destins s'ha aturat ni que sigui un moment a pensar el desgavell medioambiental que suposarà una massificació d'aquesta magnitud? Feia temps que no pujava pel Coll de la Marrana ni gripava a Bastiments....Vaig quedar parat de l'efecte de l'erosió ocasionada pels centenars de senderistes que cada any troten per Vallter i Núria, la qual cosa dóna una idea molt acurada de la fragilitat d'aquests paratges.
Si amb un accés limitat i gaudit fonamentalment per amants purs de la natura que solen ser profundament respectuosos amb el medi natural el nivell d'erosió és tan gran, s'imaginen el que passarà una vegada el telecadires faciliti l'accés universal a aquest paratge privilegiat i urbanites sense cap mena de consciència ecològica hi tinguin tan fàcil accés? És que no vull ni imaginar-m'ho.
Perquè si a Vallter hi acaben pujant 20.000 persones al dia, la continuació de la destrucció està assegurada, i no trigarà gaire. Segur que les grans constructores del país ja es freguen les mans.nMés hotels, més apartaments, més restaurants, més destrucció....És això el que realment considera "progrés" el govern de "tothom"?
Francament, que s´ho facin mirar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada